بدون شک، آموزش تخصصی سهتار نیازمند رویکردهای خاص و مهارتهای تخصصی است که به دانشجویان کمک میکند تا به طور کامل با این ساز زیبا آشنا شوند و در اجراهای خود به تسلط بیشتری دست پیدا کنند. در آموزشگاه ندای پارس، با تکیه بر تجربه و تخصص گسترده در زمینهی آموزش موسیقی، به شیوهی منحصربهفردی به آموزش سهتار میپردازیم که به دانشجویان این امکان را میدهد تا به سرعت و با لذت به دستاوردهای موسیقی خود دست یابند.
در آموزشگاه ندای پارس، از متدهای مدرن و کارآمد در آموزش سهتار استفاده میشود که به دانشجویان کمک میکند تا به سرعت تسلط یابند و به ساختارهای پیچیدهتر موسیقی مسلط شوند. با توجه به تنوع سلیقهها و سطوح دانشجویان، برنامههای آموزشی ما از ساده ترین مباحث تا پیشرفتهترین تکنیکها را پوشش میدهند، همچنین با تمرکز بر روی تکنیکهای نواختن، تفسیر موسیقی و ایجاد ارتباط عمیق با ساز، دانشجویان را در مسیر تسلط به سهتار هدایت میکنیم.
سهتار یکی از سازهای محبوب و مهم در موسیقی ایرانی است که تاریخچهای طولانی دارد و به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و هنری ایران شناخته میشود.
ریشههای سهتار به دوران باستان بازمیگردد و در آثار هنری و نقوش باستانی ایرانی مانند برخی از رویکردهای هنری سپاهان، ساسانیان، و اشکانیان قابل مشاهده است. در این دورانها، سازهایی با سه رشته (سهتار) وجود داشت که به آنها “سه تار” میگفتند.
سهتار به عنوان یک ساز محبوب و مورد علاقهی موسیقیدانان در دوران اسلامی، به خصوص در دوران ایلخانیان و صفویان، توسعه یافت. در این دورهها، سهتار به عنوان یکی از سازهای اصلی موسیقی ایرانی شناخته میشد و به وسیلهی هنرمندان برجستهای مانند میرزا عبدالله و داود خان اسفندیاری به کمال رسید.
در طول قرن 20، با تغییرات در موسیقی ایرانی و معرفی سازهای جدید، سهتار همچنان به عنوان یکی از سازهای محبوب در موسیقی ایرانی باقیماند. در این دوره، هنرمندانی همچون احمد ابراهیمی، حسن کاسایی و محمدرضا لطفی نقش بسیار مهمی در توسعه و شکوفایی موسیقی سهتار داشتند.
در قرن 21، با توجه به ارتباط فرهنگی و موسیقی ایران با جهان، سهتار به عنوان یک ساز جذاب و مورد توجه برای موسیقیدانان و علاقهمندان به موسیقی سراسر جهان شناخته میشود. تلاشهای برای حفظ و توسعهی این ساز با استفاده از تکنولوژیهای مدرن و ترکیب آن با سبکهای موسیقی جدید، در این دوره به چشم میخورد.
سهتار از نظر ساختاری شامل یک جسم چوبی بلند و باریک است که سه رشته دارد و از پوست گوسفند ساخته شده است. ظاهر زیبا و نگاه آراستهای که این ساز دارد، آن را به یکی از سازهای زیبا و گرانبها در موسیقی ایران تبدیل کرده است.
سهتار معمولاً در سبکهای موسیقی سنتی و محلی ایرانی مانند دستگاه های موسیقی مختلف، مختص به خودش استفاده میشود. این ساز معمولاً در موسیقی کلاسیک و موسیقی سنتی مورد استفاده قرار میگیرد.
سهتار دارای سه رشته است که به وسیلهی تیغهای فلزی تنظیم میشوند. تنظیم رشتهها به وسیلهی جابهجایی تیغها و تنظیم کلیدها بر روی گردنهی ساز انجام میشود. این ویژگی به نوازنده امکان میدهد تا صدای ساز را به دقت تنظیم کند و با توجه به نیاز موسیقی، صدای مطلوب را بیابد.
سهتار بهطور معمول به عنوان یک ساز سولو برای اجراهای تکنوازی استفاده میشود. همچنین، این ساز میتواند در اجراهای گروهی و همراهی با سایر سازها نیز نقش مهمی داشته باشد.
سهتار به دلیل تعداد زیادی از تکنیکهای نواختن و تنظیمات مختلف، به نوازنده امکان میدهد تا صدای گوناگونی را ایجاد کند. این تکنیکها شامل لحنهای مختلف، افکتهای صوتی، ترکیبهای مختلف آکوردها و ... میشود.
در این مرحله، شما نیاز دارید تا با قطعات مختلف سهتار، نحوه نگهداری، تنظیم و تعویض رشتهها آشنا شوید. این شامل آشنایی با اجزای ساز مانند گردنه، روسن، رشتهها و تیغهای تنظیم میشود.
در این مرحله، شما با تکنیکهای ابتدایی نواختن سهتار مانند استفاده از انگشتان دست، ضربانهای اصلی و ریتمهای مختلف آشنا میشوید. همچنین، تمرین تنظیم نفس و کنترل دقیق نواختن نیز در این مرحله بسیار مهم است.
در این مرحله، شما با مقیاسهای اصلی و آکوردهای معمول در موسیقی سهتار آشنا میشوید. تمرین تنظیم صدا و ایجاد هارمونی با استفاده از این مقیاسها و آکوردها برای بهبود تواناییهای نوازندگی شما بسیار مفید است.
در این مرحله، شما با قطعات مختلف موسیقی سهتار آشنا میشوید و آنها را به تدریج تمرین و اجرا میکنید. این شامل قطعات ساده تا پیچیدهتری در سبکهای مختلف موسیقی ایرانی است.
در این مرحله، شما با ادامه تمرین و تلاش مداوم، مهارتهایتان را بهبود میبخشید و به تسلط بیشتری بر روی سهتار میرسید. این شامل تمرینهای پیشرفته، آموزش تکنیکهای پیچیدهتر و اجراهای زنده در محیطهای مختلف است.
جناب آقای محمدعلی کشانی
آقای کشانی با روشهای آموزشی متنوع و سازماندهی مناسب، به دانشآموزان خود این امکان را میدهد تا با لذت و شور، در مسیر یادگیری سه تار پیش بروند. ایشان به دقت به نیازها و تواناییهای هر دانشآموز توجه میکنند و با رویکردی فردی، آنها را در مسیر صحیح آموزش قرار میدهند.